henkengerda.reismee.nl

Woensdag 12 mei: De piramides bezocht rond Caïro en een boottocht op de Nijl

Woensdag 12 mei, Caïro, de wonderen van Egypte

Vandaag was een intensief dagje. We werden om kwart voor zes gewekt, en half zeven moesten we aantreden voor het ontbijt. Om iets over zeven zaten we alweer in de bus. We hebben één dag om Caïro te leren kennen.

Allereerst gingen we naar Memphis, daar bezochten we een museum met grote standbeelden van de oudste faraos, we zagen onder meer het beeld van Ramses II wat meer dan 20 meter hoog was. Vervolgens naar Saqqara, waar de oudste pyramide van Egypte staat, pyramide van Dhoser. Sommigen zeggen dat deze is gebouwd in de tijd dat Jozef in Egypte regeerde. Hier kwamen de kralen- en hoedjesverkopers in volle omvang op ons af, maar dat was nog niets met wat ons later te wachten staat.

Daarna gingen we naar de piramides van Gizeh, daar staat er zo'n zes stuks, de meest beroemde eigenlijk. Alleen heel jammer dat de stad Caïro al bijna aan de piramides is vastgegroeid. We hebben hier bijna een uur rondgekeken en een groepsfoto gemaakt. Je wordt voortdurend lastig gevallen door kameeldrijvers die jou met een kameel op de foto willen zetten (tegen betaling natuurlijk). Ook politieagenten op een kameel doen daaraan mee. Maar we hopen vrijdag op een kameel de Horeb op te gaan, dus dat doen we nog maar even niet.

Vervolgens gaan we zeer uitgebreid lunchen in een restaurant, daarna gaan we naar een Papyrus museum, en leren we hoe papyrus wordt gemaakt. Ook zeggen ze dat Mozes eigenlijk in een mandje van papyrus in de Nijl werd gelegd.

Daarna gaan we naar het Egyptisch museum, en zien we al de schatten die uit de piramides zijn gehaald. Onvoorstelbare rijkdom aan goud, sieraden, sarcofagen, etc. De farao's kregen van alles mee om in het dodenrijk verder te kunnen ‘leven'.

Vervolgens hebben we nog een boottocht op de Nijl gemaakt, waarna de middag voorbij was.
Je ziet wel, het was een vol programma, maar wel leuk om te doen. De sfeer in de groep is goed, we vermaken ons uitstekend, alleen waren we wel heel geschokt toen we zagen dat er een vliegtuigongeluk in Libië is gebeurd waarbij 61 Nederlanders zijn omgekomen. Vreselijk, dat zet je wel heel erg aan het denken, hoe er op het aller-onverwachtst een einde aan je leven kan komen.

Janita

Dag pap en mam,

Dag pap en mam,

Dat is leuk dat we op deze manier met jullie mee kunnen reizen!
Zo te zien is het bij jullie erg lekker weer!
Hier is het nog steeds erg koud en druilerig. Vanmorgen slechts 8,5 graden!
Hoe is de groep? Allemaal 65-plussers;-)?
Tjonge, jullie moeten wel erg vroeg op zeg. Is dat elke dag zo?
Vanmorgen hebben wij Hemelvaartsdienst gehad en nu zijn we een beetje aan het rommelen in huis. Het is te nat en te koud om wat leuks te gaan doen.

Nou, geniet van jullie vakantie!

Groet,

Coen, Janita en Lieke

Lieske Roelofs

Hallo pap en mam,

Leuk om te lezen wat jullie woensdag hebben gedaan! Hoeveel tijdverschil is het tussen Egypte en Nederland?
Zo te lezen heeft u in een dag al veel gedaan.
Pap, vindt u het niet veel te warm daar? Of valt het mee?
Hoe lang blijft u in Egypte? Wanneer hoopt u in Israel te zijn?

Woensdag hebben Joris en Hilde bij ons gegeten.
Sinds donderdag heeft Laurens last van zijn tandjes. Hij krijgt er bijna 4 tegelijk.
We zijn met Hemelvaartsdag naar de Zandsculpturenfestival geweest in Garderen. Was leuk maar wel erg druk.

Fijne vakantie!

Groetjes van Daan, Lieske en Laurens