henkengerda.reismee.nl

Maandag 24 mei: Naar Akko, de Karmel en Ceasarea

Maandag 24 mei 2010: Naar Akko, de Karmel en Ceasarea

Vandaag gingen we weer terug naar het noorden van Israël, maar dan meer langs de kust. Via de snelweg waren we langs Tel Aviv naar Akko gereden, een oude havenplaats waar de kruisvaarders een grote vesting hebben gebouwd. De hospitaalridders hebben daar ook een groot ziekenhuis gevestigd, waar de zieke europeanen tijdens de kruistochten konden herstellen en verder reizen naar het Heilige Land. In Akko is best heel veel bewaard gebleven en in de afgelopen twintig jaar uitgegraven.

Daarna naar de berg Karmel waar de profeet Elia tegen de Baälpriesters optrad, en geofferd heeft aan de ware God. De Karmel is een hele mooie berg, van waar je een geweldig uitzicht hebt op de omgeving. We hebben daar ook geluncht, waar we een echt broodje falafel konden eten.

Daarna ging de tocht verder naar Ceasarea, waar Herodes een geweldig luxe kasteel heeft gebouwd. De stad is ook bekend van de hoofdman over honderd die Petrus heeft gevraagd om naar hem toe te komen. De stad is in de afgelopen 2000 jaar meerdere jaren verwoest, en heeft ook een grote bloei gekend, o.a. tijdens de christenkeizers van het romeinse rijk, tijdens de kruistochten, etc. Er zijn restanten te zien van allerlei bouwwerken een amphitheater, een renbaan, badhuis, voorraadschuren, het paleis van Herodes, etc.

Het noorden van Israël is heel mooi groen, en behoorlijk welvarend. Na Ceasarea gaan we voor de laatste keer naar een hotel deze reis. Het hotel inNatanyaligt bijna aan de Middellandse Zee, dus we kunnen morgenochtend nog even gaan zwemmen voordat we weer naar het vliegveld gaan.

Het uitpakken en inpakken van de koffers is bijna routine geworden, maar we zijn toch wel blij dat er een eind aan komt.