henkengerda.reismee.nl

Zaterdag 22 mei: Vanaf Jeruzalem naar het zuiden: Massada, En Gedi en Qumram

Zaterdag 22 mei: Naar het zuiden: Engedi, Massada en Qumram

Vandaag gingen we vanuit Jeruzalem naar het zuiden. We reden langs de Dode Zee eerst naar Engedi, waar David zich verborg voor Saul. Daar zijn prachtige kloven in de woestijn, met veel groen, en zelfs een aantal grote watervallen. Dat is echt een prachtig gebied om te wandelen.

Vanochtend werd ik op weg naar Engedi in de bus toegezongen, omdat ik jarig ben vandaag. Wel een heel andere verjaardag dan ik gewend ben.

Na Engedi gingen we naar het bergmassief van de Massada, waar we met een grote cabine aan een kabelbaan ca. 300 meter omhoog gingen naar het plateau waar Herodes zijn grote paleis had gebouwd.Hij was een Edomiet, en dit paleis lag precies tussen Edom en Jeruzalem, waar hij ook een paleis had. Later hebben de Essenen deze rots overgenomen, en volgens Josephus Flavius hebben de Essenen massaal zelfmoord gepleegd (alle vrouwen en kinderen door henzelf gedood) voordat de Romeinen het fort de volgende dag zouden veroveren. Het was erg warm om alles te bekijken, maar wel heel indrukwekkend.

Daarna gingen we rond de middag naar Qumram, waar de bekende Dode Zee rollen gevonden zijn, en waar ook een Essener gemeenschap volgens zeer strikte regels leefde, en deze perkament rollen vermenigvuldigde in de zogenaamde schrijfkamer. Een herder vond in 1952 de eerste boekrol, toen hij een schaap of geit kwijtgeraakt was, en inmiddels zijn er honderden rollen gevonden, waaruit blijkt dat de Bijbel heel zuiver is bewaard gebleven bij de Essenen. Zij brengen een verhaal, dat Johannes de Doper bij de Essenen stage heeft gelopen, alvorens hij aan zijn werk als wegbereider begon, en bij hen het dopen heeft geleerd.

Om ruim vier uur waren we weer terug in het hotel, vanavond gaan we nog een avondtour door het verlichte Jeruzalem maken. En morgen hopen we een dienst bij te wonen bij de Messias-belijdende Joodse voorganger Ben Zhi in deJaffastraat.

Joris

Van harte pa met uw verjaardag!

Joke van 't Hof

Als ik het zo lees, hebben jullie al ontzettend veel gezien. Geniet de laatste paar dagen nog van jullie vakantie. Henk, van harte gefeliciteerd met je 53e verjaardag.