henkengerda.reismee.nl

Zondag 23 mei: Rustdag met bijeenkomst bij Ben Zhi in de Jaffastraat

Zondag 23 mei 2010: Rustdag met bijeenkomst bij Ben Zhi (messias-belijdende voorganger)

Op zondagmorgen konden we uitslapen, pas rond negen uur gingen we te voet of met de bus op weg naar een Bijbelwinkel en kerkzaal aan de Jaffastraat van de messias-belijdende gemeente die door Ben Zhi wordt geleid. De gemeente komt op de sabbath bijeen, maar hij was bereid om voor ons zondag opnieuw een preek te houden. De zondag is een normale werkdag in Israël, een rare gewaarwording als je tussen de drilboren en de grote drommen militairen die naar hun basis terugkeren op weg bent naar de kerk.

De preek was gericht op Pinksteren, maar dan meer bezien vanuit het Oude Testament. Er was schriftlezing uit vier Bijbelboeken: Deuternomium, Numeri, Daniel en Filippus. De preek gehouden in het Hebreeuws, en werd simultaan vertaald werd door de vrouw van Ben Zhi, maar was desondanks niet eenvoudig te volgen. Er werden vele verbanden gelegd, maar je merkt dat de Joden veel beter in het Oude Testament thuis zijn dan wij. Na de preek hebben we ook nog gezamenlijk koffie gedronken in een andere zaal.

Verder verliep de dag rustig, op de kamer nog een preek geluisterd, en 's avonds hebben we nog gezamenlijk koffie met cake gedronken, ter ere van mijn verjaardag.