henkengerda.reismee.nl

Dinsdag 18 mei: Uitzicht op het beloofde land vanaf de berg Nebo

Dinsdag 18 mei: Uitzicht op het Beloofde Land

Vanmorgen zijn we al weer vroeg vertrokken uit Petra. We willen vandaag de eeuwenoude koningsweg volgen naar Amman. Deze weg is ook door het volk van Israél gevolgd, door het land van de Moabieten, Ammonieten, Sichemieten, etc. Vanavond zijn we geëindigd in Amman, de oude hoofdstad van de Moabieten.

Onderweg zijn we eerst gestopt in Shoubak bij een oud kasteel van de kruisvaarders. Helaas hadden we geen tijd om het van binnen te bekijken, maar moesten we na ruim een kwartier al weer verder.

We Kwamen door een prachtig dal met stijle afgronden. Daarna reden we via de snelweg weer verder naar het noorden door een echt vlak woestijnlandschap, Vervolgens naar het westen via de stad Kerac naar de Dode Zee. Dat was een sterke afdaling met haarspeldbochten via de berg Nebo naar de Dode Zee die tweehonderd meter onder de zeespiegel ligt. Daar hebben we geluncht en vervolgens hadden we een uurtje om in de Dode Zee te dobberen. Sommigen hebben zich met dodezeeklei ingesmeerd en zijn vervolgens het water weer ingedoken.

Vervolgens weer terug via de berg Nebo, waar we toen zijn uitgestapt en het prachtige vergezicht hebben gezien wat ook Mozes eenmaal heeft gehad toen God hem het beloofde land liet zien. Ze hebben daar ook een gedenkteken in de vorm van de slang aan het kruis op de top van de berg geplaatst (en nog veel meer,zoals een gedachteniskerk, een olijfboom die de vorige paus heeft geplant, etc.).
Vervolgens hebben we de fraaie mozaïekpanelen bewonderd in een musuem/sociale werkplaats waar deze panelen worden gemaakt. De mozaïekkunst is al eeuwenoud, we zijn ook nog een kerk in Modaba wezen kijken waar een mozaiek uit de 5e eeuw in de vloer ligt, met een landkaart van het gebied rond de Dode Zee. Heel mooi om te zien.

We waren rond zeven uur in ons hotel. De meesten waren wel toe aan wat rust. We hebben nog even een avondwandeling gemaakt in Amman, daarna snel naar bed, want we moeten weer vroeg op, we worden gewekt om kwart voor zes! En dat in onze vakantie.