henkengerda.reismee.nl

Woensdag 19 mei: Over de Jabbok, langs de bergen van Gilboa naar Nazareth

Woensdag 19 mei 2010: Over de Jabbok langs de bergen van Gilboa naar Nazareth

Vanmorgen zijn we vroeg uit Amman weggereden en de hoofdweg door het Noorden van Jordanië gevolgd, waarbij de rivier de Jabbok hebben overgestoken. Deze rivier is bekend van de geschiedenis waar Jakob vocht met een Man, die hem niet liet gaan en zijn heup aanraakte. Daarna kwamen we heel vroeg in de stad Jerash (Gerasa) waar nog geweldige romeinse bouwwerken en complete straten uit de 2e eeuw na Chr. te zien zijn. Er was ook een romeins amphitheater met een geweldige acoustiek waar we doedelzakspelers hebben gevraagd om 'Amazing Grace' te spelen, prachtig om te horen.

Voor we de grens hebben overgestoken, hebben we nog gepicknickt in het bos, met een royaal lunchpakket. Daarna de grens over naar Israël. Dat is altijd een heel gedoe, waarbij alle koffers uit de bus moeten, gescand worden, de bus weer in, vervolgens Jordaanse paspoortcontrole bij een ander loket, danweer in de busmet de koffers, deJordaanovernaar het plein waarop we de Jordaanse bus moeten verlaten. Met de koffers naar de Israélische controle, dan weer naar de Israëlische paspoortcontrole, dan weer met de koffers naar de nieuwe Israëlische bus. Maar het liep allemaal nog redelijk gesmeerd.

Vervolgens reden we langs de bergen van Gilboa (waar Saulen zijn zonen gedood werden)naar Nazareth. Daar ligt midden in de stad een grote RK kerk boven een grot waar volgens de overlevering Maria woonde toen de engel bij haar kwam om de geboorte van de Heere Jezus aan te kondigen. In de kerk vindt je heel veel mooie kunst uit alle landen van de wereld, maar ook erg veel Mariaverering, en eerlijk gezegd vinden we het wat ver afstaan van de geschiedenis zoals beschreven in Lukas 1. Vervolgens hebben we nog de plek bezocht waar volgens de overlevering de timmermanswerkplaats was van Jozef. Maar ook daar hebben ze een grote kerk overheen gebouwd.

Toen we terugkwamen van de kerk, was onze bus eventjes zoek, maar na 10 minuten wachten kwam hij toch opdagen en bracht ons via het stadje Kana (bekend van de bruiloft) naar Tiberias.

De Bijbelse plaatsen beginnen veel meer betekenis te krijgen, en je kan je er veel meer bij voorstellen, maar het zijn allemaal grote moderne steden geworden, waar je weinig tot niets terug vindt van de bijbelse tijd, dus je romantische beeld van de bijbelse geschiedenissen moet je wat bijstellen.