henkengerda.reismee.nl

Donderdag 20 mei: Naar Kapernaüm, varen op zee van Tiberias en naar Jeruzalem

Donderdag 20 mei 2010: Bezoek aan Kapernaüm en de berg der zaligsprekingen, varen op hetzee van Tiberias en op naar Jeruzalem

Het ontbijt smaakte vanochtend in Tiberias bijzonder lekker, want het eten was wel afzien in de afgelopen week in Jordanië en Egypte. We reden langs het meer van Tiberias naar Kapernaum. Om acht uur waren we daar al, we waren de eersten zodat we dit rustig konden bekijken. Dit stadje was gelukkig niet bebouwd met een kerk, maar de overblijfselen van de eerste eeuwen na Chr. zoals het huis van Petrus en een synagoge lagen er nog. Dit komt omdat de Fransciscaner monniken de grond in de 19e eeuw opgekocht hebben, en de plek beschermd hebben.

Onze reisleider heeft op deze plek de Bijbelteksten die op Kapernaum betrekking hebben voorgelezen. We vonden dat wel indrukwekkend. Daarna zijn we langs Chorazim gereden. Dit stadje was door de Heere Jezus vervloekt en er is inderdaad ook niets van overgebleven dan wat ruïnes. Daarna naar de berg van de Zaligsprekingen, daar is nu een prachtige tuin van gemaakt, waar heel veel bezoekers komen. Op verschillende plekken in de tuin worden er door groepen bezoekers samenkomsten gehouden om te bidden, te zingen en zelfs om er avondmaal te houden. Het gezang klonk aan alle kanten van de berg.

In Tabcha staat een kapel waar volgens de overlevering de wonderbare spijziging met wat vissen en broden heeft plaatsgevonden. Er was een prachtig mozaiek in de vloer waar dit uitgebeeld werd. Hier was het al weer behoorlijk wat drukker dan in Kapernaum.

Daarna gingen we varen op hetzee van Tiberias (Meer van Galilea). We vertrokken vanuit een kibboets aan het meer. Tijdens een rondleiding op de kibboets leerden we dat de oorspronkelijke opzet van een kibboets bijna niet meer bestaat, en dat er tegenwoordig veel luxer wordt geleefd en gewerkt. De tocht op de boot was heerlijk.

Daarna zijn we vertrokken richting Jeruzalem. We reden door de streek van de Jordaan. Na ongeveer een uur kwamen bij de bronnen van de Jordaan, waar kwelwater van het Gilboa gebergte in de Jordaan stroomt. Daar konden we fantastisch zwemmen, een waar lustoord. Het enige nadeel was dat er kleine visjes aan je tenen gingen knabbelen, als je in het water stond.

Rond half zeven reden we Jeruzalem binnen, waarna we nog even naar de Olijfberg reden, om een eerste blik op Jeruzalem te werpen. Helaas moesten we tegen de zon inkijken en fotograferen, zodat de fotos minder goed lukten. Maar we hopen er nog drie dagen te blijven, zodat er nog wel meer gelegenheden komen om mooie foto's te maken.

Als we in het hotel aankomen, blijkt er een joodse bruiloft gehouden te worden, het bruidje stapt juist naar binnen. Dat belooft nog een paar mooie foto's !