henkengerda.reismee.nl

Vrijdag 21 mei: Jeruzalem in één dag bekijken!

Vrijdag 21 mei: Jeruzalem in één dag

Vandaag hebben we geprob eerd om de belangrijkste bezienswaardigheden van Jeruzalem in één dag te bezoeken. Dat leverde een overvol programma op. We begonnen met Yad Vashem, het Holocaust museum. Dat was zeer indrukwekkend, niet te bevatten wat de Joden is aangedaan tijdens WO II. We liepen hier ook door een monument waar alle omgekomen kinderen werden herdacht en hun namen werden voorgelezen. Onze reisleider Dick Treur ging niet mee omdat hij zich niet lekker voelde, maar daarna ging hij wel mee naar de graftuin van Jozef van Arimathea en het graf waarin de Heere Jezus was gelegd (tenminste volgens een aantal Britse christenen uit de 19e eeuw die dit stukje grond gekocht hebben. Dat was heel mooi, een Nederlandse gids gaf daar uitleg en we hebben daar ook een aantal liederen gezongen zoals Daar Juicht een toon.

Daarna gingen de binnenstad in via de Damascuspoort en volgden de Via Dolorosa naar de kapel waar de Heere Jezus veroordeeld werd door Pontius Pilatus. Daarna was het tijd voor de lunch, een pizza deze keer, met een citroendrankje met mint. Heel bijzonder en lekker.

Na de lunch liepen we naar de plek waar de badplaats van Bethesda is geweest. Onderweg kreeg ik een keppeltje opgedrukt, die ik maar heb gehouden. Het zwarte keppeltje paste goed bij mijn kleren vandaag. Er zijn in Bethesda heel wat archelogische opgravingen gedaan. We hebben ook psalmen (niet-ritmitsch!) gezongen (o.a. Ps. 68 vs 10 Geloofd zij God met diep ontzag) in de kerk die daar stond. Die kerk heeft een geweldige akoestiek, het was echt indrukwekkend zoals dat klonk. Daarna hebben we de stad verlaten via de Leeuwenpoort en naar de hof van Gethsemané gelopen. Daar stonden nog eeuwenoude olijfbomen, en natuurlijk weer een grote RK-kerk, waarin het lijden van de Heere Jezus werd afgebeeld. Daarna zijn we met de bus naar de Sionpoort gereden, de stad weer ingegaan en naar de Heilige Grafkerk gelopen door de smalle straatjes van Jeruzalem. Wat een pracht en praal en aanbidding in die kerk!
Er zijn meer dan vier kapellen en graftombes voor alle geloofsrichtingen die deze kerk beheren, en een ieder die gelooft wat hij of zij wil. Wij vonden dat echt stuitend, daar ging helemaal niets vanuit.

Daarna gingen we naar de Klaagmuur. We kwamen heel veel orthodoxe joden, maar ook allerlei monniken tegen, die zich voorbereiden op de sabbat, die bij zonsondergang ingaat. Het was heel druk bij de Klaagmuur, het zag zwart van de joden die uit de Thora lezen en daarbij heftig naar voren en achteren buigen. Het geeft toch wel een wat leeg gevoel om de joden bij zo'n stenen muur te zien bidden. Daarna zijn we nog de joodse wijk ingelopen. Al met al vandaag weer veel gezien, waarbij zo langzamerhand bij de meesten van ons de vermoeidheid wel wat toeslaat. Maar morgen beloofd ook weer een mooie dag te worden (naar de Massada en een avondtour door Jeruzalem, dus vandaag maar vroeg naar bed.

Joris

Zo te merken geniet u ervan, dat is leuk om te merken, en vervelen doet u zo te horen ook niet!
Fijne vakantiedagen nog toegewenst!
Hartelijke groet,

Joris

Janita

Allereerst, van harte gefeliciteerd met uw verjaardag pap!
Bent u vanmorgen al toegezongen?
Dat keppeltje misstaat u niet hoor!
Wat een intensief programma hebben jullie. Jullie zullen wel moe zijn als jullie terugkomen in Nederland!
Het lijkt mij allemaal wel heel interessant.
Hier gaat alles goed. Ik heb dinsdag gezonde bloemkool gekookt voor Joris, Wessel en Hilde;-)
Verder begint het hier eindelijk een beetje mooi weer te worden. Hoera!
Nou, een hele fijne dag!